תפישת המטאיזם בראי חכמת הקבלה / גילה קייקוב שלום

חלק א '– התהליך האישי שלי: 

הכל התחיל באוגוסט 2020 כשהלכתי לקנות שרשרת אורגונייט עם הבת שלי אצל אשה יקרה, אשר הפנתה אותי להקשיב לפודקאסט" שיחות בגן עדן"  של פריידי ואלימור. ביום למחרת הקשבתי להמון תכניות של הפודקאסט ואף צפיתי בסרטון "לצאת מהמטריקס" ובסוף היום כבר נרשמתי לחדר הכושר של המרחב ועברתי קידודים במשך כשנה וחצי.

כשהגיע המבוא למרחב הכ"ח, החלטתי לצפות בו רק מתוך סקרנות וללא שום כוונה להירשם אליו. יום למחרת התקשרו לשאול אם אני נרשמת והשבתי שאין לי את הכסף לזה. לאחר הסבר נוסף השתכנעתי שאלה רק ההתנגדויות שלי והחלטתי שהשנה אני לא מוותרת לעצמי ולא עוצרת את עצמי, ונרשמת לקורס. באותו יום חקרתי לעומק את הרטטים ביהלום ומשכתי חוט. אבל מסתבר שזה לא היה חוט רגיל אלא חבל ארוך ועבה שרק בסיום לימודי הכ"ח הסתבר לי שבעצם שילמתי פעמיים על הקורס ולא ידעתי על זה במשך כל השנה. הדבר שהכי פחדתי ממנו שלא אצליח לממן את הקורס, הוכיח שבעצם שילמתי עליו פעמיים ושאם רוצים, אין זו אגדה .

הגעתי ממקום מנותק מאד, בתדר קורבני להפליא, כשהבכי היומיומי הוא החבר הקבוע שלי, אחרי שבר קשה שעבר במשפחה,  שבו הרגשתי חוסר שייכות,  דחיה ונטישה,  לבד ובלתי מספיקה. לא ראיתי טעם לחיי ובעצם חייתי על אוטומט כשמדי פעם למדתי קורסים שונים שבהם פגשתי חברות ומורים לחיים.  אני זוכרת שריחמתי על עצמי כשהוריי מתו בהפרש של 11 חודשים אחד אחרי השניה כשאני בת 25 בלבד. אמי חלתה בסרטן, שאותו בחרה להסתיר מהבושה. זוכרת שההורים ביקשו ממני עזרה למציאת מזור למחלה ולא היה לי מושג איך לעזור. זה ילווה אותי לאורך דור שלם שבו חוויתי החמצה קשה על אי הכרת עולם התודעה בזמנו, אשר בסיועו יכולנו לטפל אז באמא ולעזור לה לצאת מהמחלה, כפי שאומרים במרחב: "מי שקלקל הוא שיתקן".

לאחר מכן המשבר הלך והעמיק  בעקבות ניתוקי קשרים מסוגים שונים שחוויתי במשפחתי הקרובה שגרמו לי בסופו של דבר להתרסק לרסיסים.

אל מרחב הכ"ח  הגעתי תשושה, שקופה, מובסת, מנותקת ובדעה שאיני רואה סיכויים לשינוי העתיד.

בתדר אהבה ללא תנאי, הסכמתי לחזור לגילה הילדה ולקבל אותה כפי שהיא היתה, בודדה, דחויה ולא נחשבת. ראיתי איך הרגשתי עוף מוזר ודחוי שלאט לאט מתחיל להכיר את עצמו לעומק ולהשיל את הרטטים הקשים שליוו אותי לאורך כל חיי. כמו כן,  הפסקתי את הזמזום הבלתי פוסק בראש כשהמחשבות רצו לי במשך 24 שעות ביממה. הרגשתי שהערפל מתחיל להתפזר והבנתי שאני נמצאת במקום הנכון, עם החברה והשפה שמתאימים לי.

מאז תדר ביטוי למדתי לראות את עצמי מדברת בחברת אנשים כאשר עד אז סבלתי מחרדת קהל. לאט לאט התחלתי להרגיש בטחון לדבר בחברה. התחברתי מאד לתדר קלות נטול המאמץ ותדר הבחירה בחיים קלים וזורמים  כפי שנאמר "ובחרת בחיים". בכך אין יותר צורך בטלטלות דרמטיות או בהסקת מסקנות חפוזות. הדרך לבחירה, בניגוד לבריחה, היא מודעות. עצם העלאת הדברים לתודעה, ההדהוד וההתבוננות בהם, מאפשרים לנו לתפוס בזמן את הבריחה ולהפוך אותה לבחירה .

לשנה שניה מנהיגות, הגעתי בלי לחשוב פעמיים והתאהבתי בתדר נוכחות. בנוסף פגשתי הן את הקורבנית והן את השתלטנית שבי, את הקטנה והלא ראויה, את המושתקת והקבצנית המסתפקת בפירורים, מהם הבנתי למה יצרתי כזאת מציאות מצומצמת שיש בה המון קושי ומאבק. רק במנהיגות הבנתי מהי אותנטיות כשהסכמתי להסיר את המסכה של המרוחקת והלא חברותית ליד אנשים זרים. באמצעות קלפי הארכיטיפים שליוו כל שיעור, קילפתי עוד ועוד שכבות מעלי וגיליתי את האני הפנימי שלי ובהם את הדפוסים  שחזרו עצמם הלוך ושוב. כמו  כן תיעדתי את התובנות העמוקות שעלו לי ואותם שלחתי כמניפסט.

בשנה שלישית מטפלים, המשכתי לחזק את החיבור לעצמי מהניתוק הרגשי בו שהיתי, תוך התמודדות עם ספקות פנימיים  בנוגע  ליכולת הסריקה בגלי הגמא, ובחרתי את הייעוד שלי לאחר עבודה קשה נפשית בתחום הפלילי בבית משפט, אשר לא הקלו עם המצב הקשה שכבר הייתי נתונה בו. כעת סוף סוף אני מתחילה לקבל סיפוק ממה שאני עושה וממש נהנית מזה. בפרוטוקול משפט שעברתי באחד הטיפולים שלי, הצלחתי לראות  את  שתי נקודות המבט המנוגדות בקונפליקט המשפחתי שחוויתי, שיצרו  אצלי  את הניתוק, וכך גם מנקודת  מבט גבוהה את החלקים שבי שיצרו את מנגנון ההרס ומפה למדתי להתגבר על המנגנון ולא לתת לו להמשיך לנהל אותי.

על כל החוויות שחוויתי,  אני לוקחת אחריות. כיום אני  רואה את עצמי ראויה,  חשובה ומשמעותית, נותנת לעצמי מקום ומתבוננת על מה שכבר יש לי, והצלחתי להשיג את השקט הנפשי שלי ואת השלווה ואני בציפיה לרגע שבו אתמיר סופית את הניתוק בחיי.

היום אני רואה איך הבריאה הביאה אותי למקום זה לאחר כל שנות הטיפול שקיבלתי לבעיות ולדרמות שנוצרו אצלי בתת המודע, כך שאך טבעי הוא שאהפוך למטפלת בעצמי.

לאחר שלמדתי וחוויתי על עצמי את הפרוטוקולים שקיבלנו, התחלתי לסמוך ולהתחבר לעצמי. הבנתי שככל שנעבור דרך הכאב שלנו בפרוטוקולים הטיפוליים, כך נעבור מקוטב אחד לקוטב הנגדי שלו באפס זמן, ומן הסתם גם נצליח להעביר את המסר הזה למטופלינו וכי הכל הוא ענין של הבנת הרווחים ששירתו אותנו ובחירה בשינוי האוטומט.

חלק ב' :

שיטת המטאיזם שייסדה פריידי  מרגלית,  היא פילוסופיית חיים מעשית מרתקת,  המנסה לחקור את התודעה ובאמצעותה יש ביכולתנו לשנות את המציאות ע"י התבוננות פנימה. עקרון מרכזי בשיטה הוא שמה שתופסים כ"מציאות" הוא למעשה השתקפות של התודעה שלנו .כלומר, לראות "מעבר לעיניים" ולהבין שהמציאות אינה מוחלטת אלא מושפעת מתודעתנו, וזה אכן רעיון מרתק ומהפכני.

להלן שלושת היסודות העיקריים של שיטת המטאיזם:

  • עקרון "אין כלום בחוץ" – כל מה שאנו חווים ותופסים כ"מציאות", הוא למעשה השתקפות של התודעה הפנימית שלנו. אין "חוץ" אובייקטיבי, הכל נוצר מבפנים. על ידי שינוי תודעתי, ניתן לשנות את המציאות החיצונית.
  • עקרון "דע את עצמך" – להכיר את עצמנו לעומק: את הצרכים, הרצונות,  החוזקות והחולשות שלנו. רק דרך הכרה עמוקה של העצמי, ניתן לממש את הפוטנציאל ולחיות חיים מלאים, מספקים ובהגשמה עצמית.
  • עקרון "שינוי קטן בפנים מביא לשינוי גדול בחוץ" – שינויים קטנים בתפישה, במחשבה ובתודעה הפנימית שלנו יכולים להוביל לשינויים גדולים "בחוץ".

בעבודה זו אערוך השוואה בין תפישת המטאיזם של פריידי מרגלית לבין חכמת הקבלה שאני מאד מתחברת אליה ואוהבת להשתמש בה ביום יום.

יש מספר עקרונות דומים בין המטאיזם לחכמת הקבלה:

  • שתי השיטות רואות חשיבות עליונה לתהליך של ההסתכלות פנימה והאזנה לקולות הפנימיים שבתוכנו. המטאיזם וחכמת הקבלה מאמינות שדרך התבוננות זו אנו יכולים להגיע להבנות עמוקות יותר על עצמנו, לחשוף את האני האותנטי שבנו, להתקדם לעולם הרוחני ובכך להתקרב להארה ולמודעות עליונה יותר . לפי חכמת הקבלה  –  העבודה הפנימית הרוחנית נעשית באמצעות  הגות, התבוננות עצמית, תיקון המידות ותפילה, ולפי המטאיזם – ע"י זיהוי רטטים בתת המודע, מילוי מודל יהלום ומשיכת חוט, כמו גם זיהוי שמץ מינהו והבנת הרווח שמשרת אותי ומדיטציות.

לפי הקבלה, עבודה של התבוננות פנימית, לימוד עצמי, תיקון מידות והתפתחות רוחנית של הנפש והנשמה, צריכה להיות מתמשכת לאורך כל החיים ולא באופן חד פעמי.

לפי המטאיזם  יש חדר כושר שבו נכנסים יותר ויותר לעומקים לפי השנה שבה התלמיד מחזיק, לעומת הקבלה בה יש עומקים של נפש-רוח -נשמה שהאדם נמצא בפעימת החיים באותה נקודת זמן.

  • שאיפה לאיחוד בין ניגודים – למשל גוף ונפש, חומר ורוח, ארצי ושמיימי –  הן במטאיזם והן בקבלה יש שאיפה לאחד בין קטבים מנוגדים ולמזג ביניהם,  לדוגמא: איחוד בין החומרים לנפש הרוחנית שבאדם; בין איחוד ההיבט הארצי גשמי; שילוב בין החומר לרוח –  למצוא את הרוחניות הטמונה בחומריות.  זו שאיפה לגשר על הניגודים ולמצוא את השלמות שבשילוב ואיחוד ההפכים. להגיע לתודעה מאוחדת שמכילה  כל אחד מהם בהרמוניה. שתי השיטות שואפות לאיזון ואינטגרציה בין ניגודים כחלק מההתעלות הרוחנית.
  • חתירה להתעלות אישית, למודעות עצמית ולחיבור לאמת פנימית עליונה –  בהתעלות האישית האדם מתרומם מבחינה רוחנית ומתקדם לרמות גבוהות יותר של מודעות.

במודעות עצמית האדם מפתח הבנה עמוקה יותר של עצמו, מחשבותיו, רגשותיו ואמונותיו.

בחיבור לאמת פנימית עליונה האדם מגיע למגע וחיבור עם החלק העליון והנעלה ביותר, שהוא מקור האמת האלוקית.

  • אמונה בכוחה של התודעה והרצון האנושי לשנות את המציאות  –  האמונה שלמחשבות, רעיונות, אמונות וכוונות של האדם יש כוח אמיתי לעצב ולשנות את המציאות החיצונית, כלומר התודעה והרצון של האדם אינם פסיביים למציאות, אלא שהם משפיעים אקטיבית על שינוי המציאות. לפי אמונה זו, ע"י עבודה פנימית – שינוי מחשבות, תיקון מידות, כיוון הרצון והמשאלות, האדם יכול ליצור שינוי אמיתי "בחוץ", בחייו ובסביבתו.

ישנם מספר רעיונות ומושגים אשר קיימים בחכמת הקבלה אך אינם קיימים במטאיזם: 

  • חכמת הקבלה רואה חשיבות גדולה ב"פשפוש במעשים" וגילוי "שמץ מינהו", כדי לזהות שמץ של פגם או חטא. מטרת הפשפוש היא לתקן את הנפש ולזככה מרבב חומרי. הפשפוש נועד לקרב את האדם לבורא ע"י תיקון נפשו בכך שעליו לחפש ולגלות את ניצוץ הקדושה שטמון בכל דבר וכך אנו מעלים אותו חזרה למקורו בעולמות העליונים. על ידי חיפוש הניצוץ האלוהי בגשמיות, מתחברים לרוחניות הגבוהה יותר המשתקפת בה.
  • עקרון "השוואת הצורה" למידות בורא עולם. לפי עקרון זה, על האדם לחקות ולאמץ את מידותיו של הבורא כגון חסד, רחמים, סלחנות וענווה ביחסו לזולת .

כשם שהקב"ה מרחם וסולח לברואיו, כך גם האדם צריך לנהוג במידת הרחמים ולא לשפוט את הזולת.

על ידי אימוץ המידות האלוהיות הללו, האדם מתעלה ומתקרב יותר לבורא עולם. זו דרך חשובה בקבלה להגיע לדבקות בהקב"ה ותיקון עצמי.

  • לפי חכמת הקבלה, הנפש, הרוח והנשמה, שלושה מושגים המתארים את רמות הנשמה השונות שבאדם:
  • נפש –  זו הרמה הבסיסית והגשמית ביותר של הנשמה. היא פועלת לתפקודים הפיזיים והגופניים כמו אכילה, שתיה ושאר צרכים גשמיים.
  • רוח – זו רמה גבוהה ורוחנית יותר מהנפש. היא נותנת חיים ומניעה את הגוף ואחראית על המחשבות, הרגשות והאישיות.
  • נשמה – זו הרמה העליונה והטהורה ביותר של הנשמה. היא החלק האלוקי השוכן באדם ומהווה חלק אלוקה ממעל ממש.

עפ"י הקבלה ישנן 125 דרגות של נשמות. בכל דרגה יש מידה הולכת וגדלה של אור אלוקי. ככל שהנשמה גבוהה יותר בדרגותיה, כן היא קרובה ודבוקה יותר באלוקות. מטרת האדם היא להעלות את נשמתו בדרגות עד לדבקות מלאה באור אין סוף.

  • ע"ב שמות –  לפי המקובלים,  בפרשת בשלח בספר שמות יש ע"ב שמות של הקב"ה המופיעים בפסוקים המתארים את קריעת ים סוף והצלת בני ישראל. השמות נחשבים לשמות המפורשים ביותר ויש להם כוח רוחני עצום. יש הרואים בע"ב השמות קידוש השם המוחלט דרך חלוקה לשבע מידות חסד ושבע מידות דין. ביחד הם יוצרים את שמו המלא והשלם של הא-ל.

השמות משקפים איך האור האלוקי הפשוט התכנס והצטמצם בחומר והשתנה לריבוי עולמות עם תכונות והגדרות, כך שמתוך ההגבלות ומתוך המהות הפשוטה נוצר ריבוי של עולמות עם תכונות שונות, ונוצרו הבדלים ומגוון רב.

על ידי ידיעת השמות ושילובם בתפילות ומדיטציות, ניתן לחבר בין עולמות רוחניים גבוהים לעולם הזה והם מאפשרים שליטה על תהליכים רוחניים וגשמיים ומשמשים ככלי לתיקון ושינוי המציאות.

השמות מראים איך מהות אלוקית אחת ופשוטה השתנתה לריבוי עולמות עם תכונות שונות ומובחנות. הם ממחישים את המעבר מהאחדות המוחלטת והפשטות לריבוי והגדרת תכונות שונות בעולמות. בהתחלה היה האור האלוקי פשוט ואינסופי בלבד, ללא הגדרות והבחנות. כאשר נוצרו העולמות, אור זה עבר תהליך של הצטמצמות ושינוי, שיצר ריבוי והבדלים בתוך המקורי.

לסיכום

אם כן, המטאיזם וחכמת הקבלה חולקים עקרונות משותפים רבים, כמו התבוננות פנימה, אמונה בכוח התודעה, איחוד בין ניגודים ועבודה פנימית מתמדת. שתי השיטות דוגלות בהבנה שאין כלום בחוץ ולכן הבחירה בסרט חיינו היא בידינו בעצם הבנה זו וההסכמה לבחור ולשנות .שתיהן רואות את המציאות כשיקוף של התודעה ומאמינות שהבחירה והאחריות הן שלנו. בטיפול המטאיסטי  המטופל נדרש לקחת חלק אקטיבי בטיפול ועליו לתרגל את הטכניקות שהוא מקבל בהתאם להדגשים ולהנחיות שהוא מקבל במפגש הטיפולי. אם אתם מרגישים שאתם במאבק, שאתם חיים חיים ללא תשוקה, שאתם בלופ, אם אתם מרגישים את הקריאה הפנימית לקחת אחריות על החיים שלכם וליצור את החיים שאתם רוצים, אני מחכה לכם באהבה ומתרגשת עבורכם מהקפיצה שמחכה לכם.

גילה מטפלת מוסמכת תחת סופרוויז'ן מקצועי ומקבלת ליווי והדרכה במרחב מודעות.

בואו לייצר לעצמכם גן עדן עלי אדמות!

עוד עבודות בוגרים

בוגרי קורס מטפלים כותבים על השינוי האישי שעברו בחיים ע"פ תפישת המטאיזם
הללויה!